Kontakt oss
Her kan du kontakte oss vedrørende generelle henvendelser.
post@sambamarin.no
Kontakt informasjon til administrasjon.
Finner du under.
Vakt telefon 24/7:
+47 922 22 100
Administrasjon
-
Eirik Haugland
Daglig Leder
+47 901 41 647
Eirik@sambamarin.no -
Erik Vågen
Salgs og Markedssjef
+47 980 68 110
erik@sambamarin.no -
Preben Vedholm
Driftskoordinator
+47 932 17 012
pv@sambamarin.no -
Camilla Johansen
Mannskapsansvarlig
+47 478 01 888
camilla@sambamarin.no -
Florian Sprater
HMSK Leder
+47 968 55 381
florian@sambamarin.no -
Ingrid Birknes
CFO
Ingrid@sambamarin.no
Samba Marin’s arbeid med åpenhetsloven
Ansvarlighet:
Selskapet har forankret ansvarlighet for føringer rundt respekt for grunnleggende menneskerettigheter i virksomhetens retningslinjer og disse blir håndtert i linjen av selskapet. Ansvarlighet er forankret i prosesser og dokumenter for virksomhetsstyring, og man har i selskapet utført tilsyn med underleverandør hvor det potensielt er en risiko for brudd på menneskerettigheternkludert føringer for våre leverandører.
Kartlegging av risiko:
Aktsomhetsvurderingen er bygget opp systematisk med fokus på de mest aktuelle risiko for selskapet. Aktuelle risiki tar utgangspunkt i hvilke tema som Åpenhetsloven omfatter.
Den systematiske risikovurderingen tar for seg faktorene i) SANNSYNLIGHET for at en slik problemstilling inntreffer ii) ALVORLIGHET av en slik hendelse iii) OMFANG – hvor mange av selskapets interessenter som ville rammes iv) UTBEDRINGSEVNE – i hvilken grad risikoen kan påvirkes via redusert sannsynlighet eller redusert negativ effekt (et produkt av faktorene alvorlighet og omfang). Basert på risikovurderingen har vi vedtatt hvilke tiltak som selskapet skal iverksette. Vår aktsomhetsvurdering blir revidert årlig og uten unntak oppdatert når nye forhold oppstår, når nye forretningsforbindelser etableres, eller når selskapet identifiserer nye eller endrede forhold med betydning for risiko for brudd på menneskerettigheter.
Aktsomhetsvurderingen har vurdert interne forhold, forretningsforbindelser, og leverandørkjeden.
Interne forhold: Medium risk avdekket med tanke på at mobbing og trakassering kan forekomme
Leverandører: Det er avdekket risiko for potensielle brudd på menneskerettigheter og risiko for ødeleggelse av natur ressurser og biologisk mangfold i forbindelse med utarbeidelse av produkter. Dette gjelder underleverandører som ikke er i et direkte forhold med selskapet.
Tiltak:
Interne forhold: Vi monitorerer på rapporter om slike forhold til og gjennomgår regelmessig disse med ledelsen. Videre skal det gjennom året rettes fokus på å få større svar prosent på årlig survey, med formål om større innsikt. Selskapet skal også etablere mer struktur rundt verneombud rolle og AMU for tilgjengeliggjøring og synliggjøring av kanal og bruke fora for å jobbe proaktivt. Dette vil være i tillegg og i kombinasjon med vårt helhetlige HMS – fokus.
Leverandører: Selskaper skal nå fremover jobbe enda mer strukturert for å sikre en ansvarlig og bærekraftig leverandørkjede. Vi ønsker å sikre at leverandørenes ansatte har ordentlige arbeidsavtaler, dokumentert lønn, organisasjonsfrihet, at arbeidstidsbestemmelser overholdes og at de ansattes helse og sikkerhet blir ivaretatt. Videre ønsker vi fokus på bærekraftig tilnærming ved utvikling av produkter som anskaffes i selkapet:
Alle nye leverandører skal nå akseptere og signere konsernets etiske standard for leverandører. Standarden inkluderer krav til arbeidsforhold, menneskerettigheter, lønn, tvangsarbeid, organisasjonsfrihet osv.
Vi vurderer våre leverandører gjennom referanser, egenevalueringer sendt ut i form av spørreskjemaer, og revisjoner/inspeksjoner når nødvendig
Når vi avdekker feil, mangler eller brudd på lover, regler og vår etiske standard for leverandører, må leverandørene rette opp forholdene innen en viss tid. De fleste leverandører er villige til å rette opp forholdene. De som ikke er i stand til eller er villig til å rette opp forholdene kan ikke fortsette som leverandører til Samba Marin.
Oppfølging:
Forbedringstiltak både internt og hos leverandører følges opp slik at vi sikrer at forholdene ordnes opp i. Vi logger avvik og resultater og rapporterer og overvåker på dette.
Kommunikasjon med interessenter:
Samba Marin skal opprette en kanal for rapportering av kritikkverdige forhold for eksterne og interne interessenter som er tilgjenging fra nettsiden. Her skal interessentene velge om rapporten skal håndteres anonymt. Intil denne er på plass, vil daglig leder imøtese og forestå alle slike henvendelser.
Rapportering kan gjøres via mail eller på telefon som er tigjengelig på websiden.
Samarbeide om gjenoppretting/erstatning:
Vi følger opp saker som krever erstatning eller gjenoppretting av skade. Per i dag har vi ikke hatt noen slike saker.
Selskapet imøteser alle henvendelser og spørsmål vedrørende vår vurdering, håndtering og proaktive tilnærming for å hindre potensielle brudd på menneskerettigheter i forbindelse med vår forretningsvirksomhet. Henvendelser kan rettes til: post@sambamarine.no
Eirik Haugland
Daglig leder